mercredi 28 février 2024

La réception de la psychanalyse dans les lettres françaises (1900-1930)

Gide et Freud. La réception de la psychanalyse dans les lettres françaises (1900-1930)

David Steel

Classiques Garnier
Nombre de pages : 194
Parution : 21/02/2024
Collection : Bibliothèque gidienne, n° 29


La NRF joua un rôle important dans la réception tardive du « freudisme » en France. Désarçonné par sa découverte de la psychanalyse en 1921, André Gide reconnut des aspects de sa propre pensée, initia des traductions, incorpora du matériel freudien dans ses œuvres, tout en demeurant sceptique.

La crise du sida à Berlin

La crise du sida à Berlin (1980 à nos jours) : Paroles militantes, discours scientifiques et pratiques mémorielles


Appel à candidatures

Atelier topographique d’histoire sur le terrain pour jeunes chercheur.e.s

Du 13 mai au 18 mai 2024

Centre Marc Bloch e.V., Friedrichstraße 191, 10117 Berlin

Une collaboration entre le Centre d’Histoire de Sciences Po, Paris (Elissa Mailänder), le Centre Marc Bloch e.V., Berlin (Aurélie Denoyer), le Laboratoire ICT / Les Europes dans le monde, Paris (Patrick Farges), l’Institut Covid19- Ad memorial, la Cité du genre et le Laboratoire FRAMESPA, Toulouse (Mathias Quéré).

Atelier soutenu financièrement par : l’université franco-allemande (UFA)


L’actualité épidémiologique et les défis posés à la santé publique nous incitent aujourd’hui à réexaminer une autre épidémie : celle du sida. En 1981, une forme particulière de pneumonie était diagnostiquée, d’abord aux États-Unis, puis en Europe, principalement chez les hommes homosexuels, bientôt appelée GRID (Gay-Related Immune Deficiency) puis renommés « sida » ou « syndrome d’immunodéficience acquise » dès 1982, suscitant une forme de « panique sexuelle » de la part des autorités médicales et politiques.

Dans ce contexte d’urgence médicale et sociale, le milieu associatif et militant, l’art, l’activisme – tant médical que politique – ont constitué des pôles de résistance à des pratiques d’exclusion des minorités sexuelles. La maladie du sida se caractérise ainsi par un paradoxe. Certes, les discours médiatique et scientifique des années 1980-90 ont fortement marqué les sociétés occidentales, notamment allemande et française. Néanmoins, il ne semble pas y avoir eu de transmission de cette mémoire du sida, et peu de réflexions interdisciplinaires au croisement des sciences humaines, des sciences naturelles et de la médecine y ont été consacrées. S’il existe aujourd’hui une certaine expertise et recherche sur le sida, elle se fait le plus souvent dans un cadre national.

Or la perspective croisée franco-allemande, fondée sur la comparaison métropolitaine entre Paris et Berlin (Ouest et Est), nous plonge au cœur de la question. Si les situations sociétales étaient a priori comparables (système de santé public performant, structures sociales, circulations transatlantiques), on note des différences notables entre les deux pays. Ainsi en France, il faut attendre la fin de la décennie pour que les pouvoirs publics mettent en place les premières politiques de santé publique, là où en RFA, elles le sont dès les débuts de l’épidémie en associant directement les premières organisations de lutte contre la maladie. Par ailleurs, la situation fut spécifique à Berlin, où deux régimes de gestion de la maladie se faisaient face.

Notre atelier topographique sera donc l’occasion d’interroger la place du sida dans l’histoire du temps présent. Comment se fit la gestion des malades ? Quels protocoles d’urgence furent mis en place, tant par les pouvoirs publics que par le milieu associatif ? Quelle en fut la visibilité dans l’espace public ? Comment le monde artistique (arts, théâtre, cinéma, littérature) réagit-il ? Comment se déploie la mémoire sociohistorique de l’épidémie ? Et comment élargir la mémoire au-delà de la visibilité des hommes gays (aux personnes toxicomanes, aux travailleur*es du sexe, aux partenaires hétérosexuel*les) ?

L’atelier topographique se déploiera autour d’un programme scientifique et culturel situé et ambitieux : il s’agira de mettre en dialogue interdisciplinaire des jeunes chercheur*es (en médecine, biologie, histoire, sociologie, sciences politiques, muséologie, études cinématographiques, entre autres), des chercheur*es confirmé*es et d’autres spécialistes de la question (pédagogues, muséographes, travailleur*ses sociaux*les, militant*es). De plus, le choix des lieux visités (musées, institutions, archives, lieux de mémoire, associations) permettront d’établir des liens entre histoire, recherche et société et de fournir des terrains pour un travail collectif au cours de l’atelier topographique.

Déroulement de l’atelier :

L’atelier d’une semaine est conçu pour un public masterant et (post-)doctorant, intéressé par ces questions et issu des sciences humaines et sociales ou des sciences dures, afin d’encourager un dialogue interdisciplinaire. Il sera un lieu de pratique de l’histoire in situ valorisant l’initiative participante et de dialogue entre spécialistes et chercheurs. Une brochure de textes (reader) distribuée au préalable constituera la base théorique et méthodologique commune destinée à fournir un bagage pour les visites topographiques et nourrir les débats. Le programme se veut interactif, alternant visites et analyses des lieux historiques, discussions et travail de groupe en autonomie.

Dates et détails techniques :

Dates : du 13 au 18 mai 2024

Lieu : Centre Marc Bloch e.V., Friedrichstraße 191, 10117 Berlin

Le nombre de participants est restreint à 12 personnes pour garder un caractère d’atelier et laisser la place aux discussions.

La langue de communication sera le français (et occasionnellement l’anglais).

Les frais de voyage et d’hébergement des participant.e.s seront pris en charge.

Modalités de candidature : Les personnes intéressées sont priées d’envoyer jusqu’au 10 mars 2024 au plus tard une lettre de motivation ainsi qu’un CV (2 pages max.) à l’adresse suivante : denoyer@cmb.hu-berlin.de

mardi 27 février 2024

Thomas Garnett

Thomas Garnett: Science, medicine, mobility in eighteenth-century Britain

Talk by Robert Fox




The next on-line seminar of the Society for the History of Alchemy and Chemistry will be given by Professor Robert Fox (University of Oxford) who will present:


This will be live on Thursday, 21 March 2024, beginning at 5.00pm GMT (6.00pm CET, 1pm EDT, 10.00am PDT). The format will be a talk of 20-30 minutes, followed by a moderated discussion of half an hour.




Thomas Garnett’s career took him from rural obscurity in eighteenth-century Westmorland to metropolitan prominence as the Royal Institution’s first professor of natural philosophy and chemistry, before his premature death at 36 in 1802. His rise to the summit of British science, via an Edinburgh M.D. and practice as a pioneering spa doctor in Harrogate, was far from easy. But in this talk I present his trajectory as less of a “rags to riches” story of success against the odds than as an exemplar of the opportunities that existed in the expanding marketplace for scientific and medical knowledge in the early years of British industrialization. 

 


As with recent seminars the Zoom link can be freely accessed by anyone, member of SHAC or not, by booking through the following Ticket Source link:
https://www.ticketsource.co.uk/society-for-the-history-of-alchemy-and-chemistry/t-earnvkk

The seminar will be also accessible live on YouTube at https://youtube.com/live/5g8UnYocouw?feature=share

Most previous on-line seminars can be found on the SHAC YouTube Channel: https://www.youtube.com/SocietyforHistoryofAlchemyandChemistry

Débat sur la loi de la réaction en philosophie naturelle et en médecine, 1300-1600

Action, Resistance, and Force. Debating the Law of Reaction in Natural Philosophy and Medicine, 1300–1600

Talk by Sylvain Roudaut

5 March 2024 – 5 PM (CET)


The phenomenon of reaction poses a fundamental challenge within Aristotelian natural philosophy. Despite its frequent occurrence in everyday observations, explaining it within the traditional Aristotelian framework proves to be notably arduous.

While it seems impossible to deny that a hot iron bar cools upon immersion in water and subsequently warms the water, certain instances of reaction, though empirically evident, present puzzling aspects. For instance, how can two bodies possessing opposing qualities of exactly the same force act on each other?

This talk will be about the evolution of this problem during a specific era, the late Middle Ages and the early modern period (approximately 1300–1600). It will present new ideas that emerged in this period from discussions of natural philosophers and also physicians, to whom the problem had important implications, ranging from explaining the internal functioning of the body to measuring and predicting the effect of medicines.

I will first explain why the case of reaction was particularly difficult to explain in the context of the Aristotelian conception of nature that was still heavily influential for physicists and physicians of this period.

Then, the main solutions put forward by philosophers and physicians of this period will be presented together with the specific problems they raised concerning the notions of force and resistance.

I will show how the evolution of the problem of reaction instigated a shift regarding the conception of resistance, which became closer and closer to the modern meaning of this notion.

Simultaneously, this issue stimulated fresh insights into conservation laws, i.e., on the persistence of precise quantities in natural processes, a theme which will prove pivotal in shaping the modern scientific understanding of nature.

To register for this event please follow the link:

https://csmbr.fondazionecomel.org/events/online-lectures/action-resistance-and-force/

lundi 26 février 2024

Vivre a vec le sida à Toronto

Toronto Living With AIDS


Ryan Conrad (editor)



Wilfrid Laurier University Press
296 pages, Paperback
Expected publication March 27, 2024


This publication investigates an extraordinary moment in the histories of both activist media and AIDS activism: the creation of a community-driven video series about HIV/AIDS for public-access cable television in Toronto at the beginning of the 1990s. Researcher Ryan Conrad has done detailed historical work on the Toronto Living With AIDS series, its creators, public reception, circulation, and censorship by Rogers Cable. The book includes interviews with Debbie Douglas, Richard Fung, John Greyson, Colman Jones, Glace Lawrence, James MacSwain, Ted Myerscough, Ian Rashid, Kaspar Saxena, and Darien Taylor; and contemporary reflections on these seminal videos by Chase Joynt, Alison Duke, Andil Gosine, Peter Knegt, Kiera Boult, Kristin Li, Alexander McClelland, Mikki Burino, Jamie Whitecrow, Jon Davies, and Jessica Whitbread.

Toronto Living With AIDS is published by PUBLIC Books and distributed by Wilfrid Laurier University Press





Poste en histoire des sciences et des idées à Uppsala

Associate Senior Lecturer in History of Science and Ideas
 

Call for applications 

 
The Department of History of Science and Ideas at Uppsala University currently has around 60 faculty members, researchers and PhD-students. Courses are offered from undergraduate to graduate level. The department has achieved international recognition for its research in the history of science, the history of medicine, history of political thought, intellectual history, educational history, cultural history and the history of media. For more information about the department, please go to www.idehist.uu.se. The department needs reinforcement in both teaching and research and is thus in search of an associate senior lecturer in the history of science and ideas.

Period of employment
The post of Associate Senior Lecturer may be held for up to four years with the possibility of promotion to Senior Lecturer.

Duties
Research and teaching within history of science and ideas. Teaching includes examination, course coordination, supervision and course administration. Teaching comprises of a maximum of 40%, and the proportion of research is 50% at a minimum. The position also entails 10% administrative tasks. The position as Associate Senior Lecturer is intended to help the incumbent on their way towards an appointment as Senior Lecturer, for which the required qualifications are higher. If the applicant has research funding from other sources at the time of the employment, it will be used to cover the costs for part of the employment.

Qualifications required
To be eligible for employment as an associate senior lecturer, applicants must hold a PhD in History of Science and Ideas or have achieved equivalent research expertise and must in addition meet the requirements for teaching skills. Primary consideration will be given to applicants who have been awarded a PhD within five years of the deadline for application for
employment as an associate senior lecturer. The applicant should have completed five weeks of department-relevant teacher training at the higher education level, or be deemed to have equivalent knowledge. Under Uppsala University’s appointment regulations, it is also a general eligibility requirement that teachers possess the personal qualities necessary to perform the duties of the post capably. Documented ability to teach in Swedish or English is required. The successful applicant is expected to be able to teach in Swedish and English within two years of taking up the position.

Assessment criteria
When selecting among eligible applicants, special emphasis will be placed on research expertise. Due to the nature of the post, as temporary employment with the potential for promotion to a permanent post, the applicant’s research and teaching qualifications will be assessed primarily in qualitative terms. A quantitative advantage, i.e. an applicant who has been working for a longer period of time, will thus not be decisive.

Research expertise refers to research qualifications. In the assessment of research expertise, primary consideration will be given to research quality. Importance will also be given to the scope of research, in terms of both breadth and depth.

Teaching expertise will be assessed as carefully as research expertise. Teaching skills refer to educational and teaching qualifications, and teaching quality will be the prime consideration. The scope of teaching experience, in terms of both breadth and depth, will also be afforded consideration.

Administrative skills and other proficiencies are also significant to the post and will be given due weight. Administrative skills are demonstrated, among other things, through the ability to plan, organize and prioritize work effectively and in a purpose-adapted manner. Attention will also be given to the applicant’s ability to interact with both the scholarly community and the community at large. Additionally, special emphasis will be placed on the applicant’s potential to contribute to the future development of both research and education. Qualifications should be documented so that both quality and scope can be assessed.

Additional information
When Uppsala University appoints new teachers, the applicants selected are those who, following a qualitative total assessment of expertise and merits, are judged to have the best potential to carry out and develop the relevant duties and contribute to a positive development of the department.

The Recruitment Committee may in this recruitment come to use interviews, trial-lectures and referrals. The applicant should therefore submit a list of referees with insight into the applicant’s professional skill as well as personal qualities that may be of relevance for the position, e.g. ability to cooperate, ability to lead and working methods.

Parental leave, part-time work owing to caring for children, union work, military service or similar activities are considered work experience and should be included in the applicant’s CV.

Application procedure
All qualifications must be documented in a way that makes it possible to assess their quality and scope. The application should contain the following:A brief description of research, teaching and other activities (CV)
Presentation of research qualifications
List of publications
Presentation of educational qualifications
Presentation of other qualifications
Scholarly and pedagogical works cited (full text), maximum 5
Self-reflective statement on future research, teaching, and other qualifications
Diplomas, certificates and other relevant documents
Names and contact details of references (maximum two)

For further information, please see the faculty's guidelines supplementing the Appointment Regulations for Uppsala University.

About the employment
The employment is a temporary position. Scope of employment 100 %. Starting date by agreement. Placement: Uppsala.

For additional information on the appointment, please contact Head of Department Thomas Karlsohn (thomas.karlsohn@idehist.uu.se), or Director of Studies Benjamin Martin (benjamin.martin@idehist.uu.se).

Please submit your application by the 19th of March 2024, UFV-PA 2023/4261.

In the event of any disagreement between the English and the Swedish versions of this announcement, the Swedish version takes precedence.

Uppsala University is a broad research university with a strong international position. The ultimate goal is to conduct education and research of the highest quality and relevance to make a difference in society. Our most important asset is all of our 7,600 employees and 53,000 students who, with curiosity and commitment, make Uppsala University one of Sweden’s most exciting workplaces.

Read more about our benefits and what it is like to work at Uppsala University
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/

Please do not send offers of recruitment or advertising services.

Submit your application through Uppsala University's recruitment system.


Placement: Department of History of Science and Ideas

Type of employment: Full time , Temporary position

Pay: Individual salary

Number of positions: 1

Working hours: 100%

Town: Uppsala

County: Uppsala län

Country: Sweden

Union representative: Seko Universitetsklubben seko@uu.se
ST/TCO tco@fackorg.uu.se
Saco-S-föreningen saco-s@uu.se


Number of reference: UFV-PA 2023/4261

Last application date: 2024-03-19

 

Apply for position

dimanche 25 février 2024

Ce que le numérique fait à l'innovation en santé

Ce que le numérique fait à l'innovation en santé. Une comparaison franco-anglaise
 

Sarah Sandré


L'Harmattan
Collection : Ethique et pratique médicale
Date de publication : 15 février 2024
Broché - format : 15,5 x 24 cm • 394 pages
Langue : français
ISBN : 978-2-14-035257-7


Intelligence artificielle, objets connectés, applications, télémédecine, sont autant d’innovations numériques qui ont bouleversé les usages dans le domaine de la santé. Ces innovations sont souvent difficiles à cerner en raison de leur caractère protéiforme et d’un rythme de développement différent selon les pays, dont la France et l’Angleterre qui feront ici l’objet d’une comparaison.
La France se distingue par un cadre réglementaire strict intégrant progressivement les innovations numériques en santé. L’Angleterre s’illustre par la multiplication de partenariats entre le secteur public (NHS) et les entreprises privées, en particulier les multinationales américaines. Cette transformation des codes, des acteurs et des frontières s’incarne dans une nouvelle valeur qui est la donnée personnelle de santé. Réglementée par le RGPD, règlement européen relatif à la protection des données personnelles, la gestion des données des patients pose aussi des questions économiques et éthiques, qu’il s’agisse de leur conservation, de leur protection et/ou de leur vente mais aussi de la représentation du corps humain.
Au-delà des enjeux de qualification juridique, les innovations numériques en santé sont le résultat d’investissements publics considérables depuis la fin des années 1990, à l’échelle européenne, nationale et locale ; elles ont également bénéficié d’une politique favorable aux partenariats publics et privés et à la création de nombreux relais. L’innovation numérique en santé est le témoin de la révolution numérique qui bouleverse les sociétés contemporaines comme le fit la révolution industrielle au XIXe siècle.



samedi 24 février 2024

Histoire du club gymnique de France

Histoire du club gymnique de France. Un des premiers clubs naturistes français
 

Georges Marguillier 

 

L'Harmattan
Collection : Mouvement des savoirs
À paraître le 22 février 2024
Broché - format : 15,5 x 24 cm • 294 pages
Langue : français
ISBN : 978-2-336-41011-1



Le Club Gymnique de France de Villecresnes est un des premiers centres naturistes créés en 1930. Il a poursuivi sa vie associative sous tous ses présidents, à ce jour en 2023 Bernard Tourrette.

Le quotidien de ce club, patiemment décrit ici depuis ses origines, dans le journal de bord d’un de ses premiers membres, Georges Marguillier, révèle la construction de sa vie collective, habitat, nudité (qu’on appelait alors « gymnité »), économie et aménagement des espaces.
Grâce aux deux albums de Christiane Schwartz, les photos des années 1930 montrent des corps libres et harmonieux, en plein air, partageant avec bonheur toutes sortes d’activités : baignades, sport, camping, repas, bénévolat… Ces archives rares et précieuses sont exemplaires de ce que fut l’idéal de ces pionniers du naturisme.