Corp(u)s
Appel à communications / Call for papers
An interdisciplinary graduate student conference in French and Francophone Studies
The Department of Romance Languages and Literatures
Harvard University
January 28, 2017
Keynote speaker: Irit Kleiman (Boston University)
Au-delà de la notion contestée de canon littéraire, on a tendance à désigner le recueil littéraire comme un corp(u)s, comme une collection composite d'œuvres. Chirurgiens, on découpe traditionnellement le corpus littéraire en périodes, en mouvements, en dialectes, en d’autres classifications variées... D'où vient cette obstination à assimiler la littérature au corps humain ? Et quand la littérature elle-même traite la thématique du corps, comment cette pratique change-t-elle ? En considérant l'idée du corporel dans la littérature sous diverses formes (l'identité sexuelle, la performativité, le texte et le tissu, l'abject, les affects, la violence, etc...) ainsi que le rapport entre l’intellectuel et le corporel, on pourrait toucher à une meilleure compréhension de cette tendance au seuil (et au sein) de notre discipline.
Nous cherchons des propositions qui sont en rapport avec des questions et des théories sur le corps et sa place dans l’écriture de toute période. Nous encourageons des propositions provenant d’une variété de disciplines, y compris, mais non limitées à : littérature comparée, langues modernes et classiques, études de théâtre, études de genre, musique, histoire, etc. Les propositions devraient toucher à une source ou une inspiration francophone, mais les projets interdisciplinaires sont les bienvenus.
Nous cherchons des propositions de communications sur les sujets suivants, mais cette liste n’est pas exhaustive :
Beyond the contested notion of the literary canon as an object of study, we as scholars have a marked tendency to treat literary collections as a corpus, as a composite collectivity of works that seems to stand on its own. Surgeons, we traditionally slice ‘bodies of literature’ into periods, movements, dialects, and other various classifications. What gives rise to this stubborn drive to assimilate literature to the human body? And when literature itself addresses the human body as a theme, how does this usage change? By considering the idea of the corporeal within literature in its diverse forms (sexual identity, performativity, text and its various tissues or textiles, the abject, questions of affect, violence, etc…) as well as the connection between the intellectual and corporeal, one might sound out a deeper and more comprehensive understanding of this proclivity on the surface (and at the heart) of our discipline.
We are now seeking submissions that are in dialogue with questions and theories of the body’s place in written texts from any time period. We encourage papers founded in a variety of disciplines, including but not limited to: Comparative Literature, Modern and Classical Languages and Literatures, Theatre, Gender and Women’s Studies, Music, History, etc. Abstracts should demonstrate a concern for or a connection with French or Francophone sources, but we especially welcome interdisciplinary projects.
Topics may include but are not limited to:
We welcome submissions from current graduate students. Presentations may be in French or English and should not exceed 20 minutes. Please send abstracts (250 words maximum) to harvardfrenchgradconference17@gmail.com by November 4, 2016. Proposals should include your paper title, name, contact information, and institutional/departmental affiliation.
Appel à communications / Call for papers
An interdisciplinary graduate student conference in French and Francophone Studies
The Department of Romance Languages and Literatures
Harvard University
January 28, 2017
Keynote speaker: Irit Kleiman (Boston University)
Au-delà de la notion contestée de canon littéraire, on a tendance à désigner le recueil littéraire comme un corp(u)s, comme une collection composite d'œuvres. Chirurgiens, on découpe traditionnellement le corpus littéraire en périodes, en mouvements, en dialectes, en d’autres classifications variées... D'où vient cette obstination à assimiler la littérature au corps humain ? Et quand la littérature elle-même traite la thématique du corps, comment cette pratique change-t-elle ? En considérant l'idée du corporel dans la littérature sous diverses formes (l'identité sexuelle, la performativité, le texte et le tissu, l'abject, les affects, la violence, etc...) ainsi que le rapport entre l’intellectuel et le corporel, on pourrait toucher à une meilleure compréhension de cette tendance au seuil (et au sein) de notre discipline.
Nous cherchons des propositions qui sont en rapport avec des questions et des théories sur le corps et sa place dans l’écriture de toute période. Nous encourageons des propositions provenant d’une variété de disciplines, y compris, mais non limitées à : littérature comparée, langues modernes et classiques, études de théâtre, études de genre, musique, histoire, etc. Les propositions devraient toucher à une source ou une inspiration francophone, mais les projets interdisciplinaires sont les bienvenus.
Nous cherchons des propositions de communications sur les sujets suivants, mais cette liste n’est pas exhaustive :
- Le traumatisme
- Le plaisir / le dégoût
- Des corps grotesques ou monstrueux
- La voix
- Le genre / gender
- Les dissections / les catégorisations
- La canonisation / les reliques
- Le handicap
- La maladie / la santé
- Des textes médicaux
- Le transhumanisme
- Des corps “marqués”
- Des tabous
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Beyond the contested notion of the literary canon as an object of study, we as scholars have a marked tendency to treat literary collections as a corpus, as a composite collectivity of works that seems to stand on its own. Surgeons, we traditionally slice ‘bodies of literature’ into periods, movements, dialects, and other various classifications. What gives rise to this stubborn drive to assimilate literature to the human body? And when literature itself addresses the human body as a theme, how does this usage change? By considering the idea of the corporeal within literature in its diverse forms (sexual identity, performativity, text and its various tissues or textiles, the abject, questions of affect, violence, etc…) as well as the connection between the intellectual and corporeal, one might sound out a deeper and more comprehensive understanding of this proclivity on the surface (and at the heart) of our discipline.
We are now seeking submissions that are in dialogue with questions and theories of the body’s place in written texts from any time period. We encourage papers founded in a variety of disciplines, including but not limited to: Comparative Literature, Modern and Classical Languages and Literatures, Theatre, Gender and Women’s Studies, Music, History, etc. Abstracts should demonstrate a concern for or a connection with French or Francophone sources, but we especially welcome interdisciplinary projects.
Topics may include but are not limited to:
- Trauma
- Pleasure / Disgust
- Grotesque or monstrous bodies
- The voice
- Genre / Gender
- Dissections / Categorizations
- Canonization / Relics
- Disability
- Sickness / Health
- Medical texts
- Transhumanism
- “Marked” bodies
- Taboos
We welcome submissions from current graduate students. Presentations may be in French or English and should not exceed 20 minutes. Please send abstracts (250 words maximum) to harvardfrenchgradconference17@gmail.com by November 4, 2016. Proposals should include your paper title, name, contact information, and institutional/departmental affiliation.
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