jeudi 29 février 2024

Georg Frankl

Une histoire de l’autisme à travers l’épopée de Georg Frankl 

Conférence par le Pr D. Cohen,

Le 12 mars à 20h. 

Lieu : Amphithéâtre Morel – GHU Paris, psychiatrie et neuroscience – 1 Rue Cabanis – 75014 Paris. 


Argument :

Proposer une perspective historique sur l’autisme en 2024 peut paraitre pour certains une gageure. L’autisme est traversé par tant de passions, de conflits et de controverses, au cours de son histoire mouvementée, mais également aujourd’hui à notre époque contemporaine. Pour la psychiatrie de l’enfant, l’autisme est l’un de ses piliers fondateurs. La définition de l’autisme s’inscrira aussi en regard des définitions que les cliniciens adopteront pour la déficience intellectuelle, les troubles du langage et de la schizophrénie à début précoces. A chaque époque leurs définitions respectives poseront des questions en termes de diagnostic différentiel et d’hétérogénéité du syndrome autistique. Ce livre raconte l’histoire complexe de la découverte de l’autisme à partir des toutes premières descriptions d’Itard, Kanner, Asperger et d’autres pour arriver au DSM-5. Il s’agit d’une mise au point de l’état de l’art indispensable à ceux qui veulent comprendre les enjeux contemporains. Les auteurs émettent l’hypothèse que le texte de Georg Frankl publié ici pour la première fois après 70 ans représente un moment clé trop peu connu.

Ancien élève de l’Ecole Normale Supérieure, docteur en neurosciences, David Cohen est professeur à Sorbonne Université et chef du service de psychiatrie de l’enfant et de l’adolescent de l’hôpital Pitié-Salpêtrière à Paris. Il est également membre de l’Institut des Systèmes Intelligents et de Robotiques (ISIR) et membre correspondant de l’Académie de Médecine. Outre son travail de psychiatre, il est également artiste plasticien : http://www.dcohen.biz/


Avec le concours de la Bibliothèque Henri Ey : https://www.ghu-paris.fr/fr/bibliotheque-henri-ey

Conférences ouvertes à toutes et à tous. Pour les internes, seul le suivi en présentiel aux conférences est validant.

Programme complet : https://levolutionpsychiatrique.fr/2023/09/30/seminaire-dhistoire-de-la-psychiatrie-de-sainte-anne/

mercredi 28 février 2024

La réception de la psychanalyse dans les lettres françaises (1900-1930)

Gide et Freud. La réception de la psychanalyse dans les lettres françaises (1900-1930)

David Steel

Classiques Garnier
Nombre de pages : 194
Parution : 21/02/2024
Collection : Bibliothèque gidienne, n° 29


La NRF joua un rôle important dans la réception tardive du « freudisme » en France. Désarçonné par sa découverte de la psychanalyse en 1921, André Gide reconnut des aspects de sa propre pensée, initia des traductions, incorpora du matériel freudien dans ses œuvres, tout en demeurant sceptique.

La crise du sida à Berlin

La crise du sida à Berlin (1980 à nos jours) : Paroles militantes, discours scientifiques et pratiques mémorielles


Appel à candidatures

Atelier topographique d’histoire sur le terrain pour jeunes chercheur.e.s

Du 13 mai au 18 mai 2024

Centre Marc Bloch e.V., Friedrichstraße 191, 10117 Berlin

Une collaboration entre le Centre d’Histoire de Sciences Po, Paris (Elissa Mailänder), le Centre Marc Bloch e.V., Berlin (Aurélie Denoyer), le Laboratoire ICT / Les Europes dans le monde, Paris (Patrick Farges), l’Institut Covid19- Ad memorial, la Cité du genre et le Laboratoire FRAMESPA, Toulouse (Mathias Quéré).

Atelier soutenu financièrement par : l’université franco-allemande (UFA)


L’actualité épidémiologique et les défis posés à la santé publique nous incitent aujourd’hui à réexaminer une autre épidémie : celle du sida. En 1981, une forme particulière de pneumonie était diagnostiquée, d’abord aux États-Unis, puis en Europe, principalement chez les hommes homosexuels, bientôt appelée GRID (Gay-Related Immune Deficiency) puis renommés « sida » ou « syndrome d’immunodéficience acquise » dès 1982, suscitant une forme de « panique sexuelle » de la part des autorités médicales et politiques.

Dans ce contexte d’urgence médicale et sociale, le milieu associatif et militant, l’art, l’activisme – tant médical que politique – ont constitué des pôles de résistance à des pratiques d’exclusion des minorités sexuelles. La maladie du sida se caractérise ainsi par un paradoxe. Certes, les discours médiatique et scientifique des années 1980-90 ont fortement marqué les sociétés occidentales, notamment allemande et française. Néanmoins, il ne semble pas y avoir eu de transmission de cette mémoire du sida, et peu de réflexions interdisciplinaires au croisement des sciences humaines, des sciences naturelles et de la médecine y ont été consacrées. S’il existe aujourd’hui une certaine expertise et recherche sur le sida, elle se fait le plus souvent dans un cadre national.

Or la perspective croisée franco-allemande, fondée sur la comparaison métropolitaine entre Paris et Berlin (Ouest et Est), nous plonge au cœur de la question. Si les situations sociétales étaient a priori comparables (système de santé public performant, structures sociales, circulations transatlantiques), on note des différences notables entre les deux pays. Ainsi en France, il faut attendre la fin de la décennie pour que les pouvoirs publics mettent en place les premières politiques de santé publique, là où en RFA, elles le sont dès les débuts de l’épidémie en associant directement les premières organisations de lutte contre la maladie. Par ailleurs, la situation fut spécifique à Berlin, où deux régimes de gestion de la maladie se faisaient face.

Notre atelier topographique sera donc l’occasion d’interroger la place du sida dans l’histoire du temps présent. Comment se fit la gestion des malades ? Quels protocoles d’urgence furent mis en place, tant par les pouvoirs publics que par le milieu associatif ? Quelle en fut la visibilité dans l’espace public ? Comment le monde artistique (arts, théâtre, cinéma, littérature) réagit-il ? Comment se déploie la mémoire sociohistorique de l’épidémie ? Et comment élargir la mémoire au-delà de la visibilité des hommes gays (aux personnes toxicomanes, aux travailleur*es du sexe, aux partenaires hétérosexuel*les) ?

L’atelier topographique se déploiera autour d’un programme scientifique et culturel situé et ambitieux : il s’agira de mettre en dialogue interdisciplinaire des jeunes chercheur*es (en médecine, biologie, histoire, sociologie, sciences politiques, muséologie, études cinématographiques, entre autres), des chercheur*es confirmé*es et d’autres spécialistes de la question (pédagogues, muséographes, travailleur*ses sociaux*les, militant*es). De plus, le choix des lieux visités (musées, institutions, archives, lieux de mémoire, associations) permettront d’établir des liens entre histoire, recherche et société et de fournir des terrains pour un travail collectif au cours de l’atelier topographique.

Déroulement de l’atelier :

L’atelier d’une semaine est conçu pour un public masterant et (post-)doctorant, intéressé par ces questions et issu des sciences humaines et sociales ou des sciences dures, afin d’encourager un dialogue interdisciplinaire. Il sera un lieu de pratique de l’histoire in situ valorisant l’initiative participante et de dialogue entre spécialistes et chercheurs. Une brochure de textes (reader) distribuée au préalable constituera la base théorique et méthodologique commune destinée à fournir un bagage pour les visites topographiques et nourrir les débats. Le programme se veut interactif, alternant visites et analyses des lieux historiques, discussions et travail de groupe en autonomie.

Dates et détails techniques :

Dates : du 13 au 18 mai 2024

Lieu : Centre Marc Bloch e.V., Friedrichstraße 191, 10117 Berlin

Le nombre de participants est restreint à 12 personnes pour garder un caractère d’atelier et laisser la place aux discussions.

La langue de communication sera le français (et occasionnellement l’anglais).

Les frais de voyage et d’hébergement des participant.e.s seront pris en charge.

Modalités de candidature : Les personnes intéressées sont priées d’envoyer jusqu’au 10 mars 2024 au plus tard une lettre de motivation ainsi qu’un CV (2 pages max.) à l’adresse suivante : denoyer@cmb.hu-berlin.de

mardi 27 février 2024

Thomas Garnett

Thomas Garnett: Science, medicine, mobility in eighteenth-century Britain

Talk by Robert Fox




The next on-line seminar of the Society for the History of Alchemy and Chemistry will be given by Professor Robert Fox (University of Oxford) who will present:


This will be live on Thursday, 21 March 2024, beginning at 5.00pm GMT (6.00pm CET, 1pm EDT, 10.00am PDT). The format will be a talk of 20-30 minutes, followed by a moderated discussion of half an hour.




Thomas Garnett’s career took him from rural obscurity in eighteenth-century Westmorland to metropolitan prominence as the Royal Institution’s first professor of natural philosophy and chemistry, before his premature death at 36 in 1802. His rise to the summit of British science, via an Edinburgh M.D. and practice as a pioneering spa doctor in Harrogate, was far from easy. But in this talk I present his trajectory as less of a “rags to riches” story of success against the odds than as an exemplar of the opportunities that existed in the expanding marketplace for scientific and medical knowledge in the early years of British industrialization. 

 


As with recent seminars the Zoom link can be freely accessed by anyone, member of SHAC or not, by booking through the following Ticket Source link:
https://www.ticketsource.co.uk/society-for-the-history-of-alchemy-and-chemistry/t-earnvkk

The seminar will be also accessible live on YouTube at https://youtube.com/live/5g8UnYocouw?feature=share

Most previous on-line seminars can be found on the SHAC YouTube Channel: https://www.youtube.com/SocietyforHistoryofAlchemyandChemistry

Débat sur la loi de la réaction en philosophie naturelle et en médecine, 1300-1600

Action, Resistance, and Force. Debating the Law of Reaction in Natural Philosophy and Medicine, 1300–1600

Talk by Sylvain Roudaut

5 March 2024 – 5 PM (CET)


The phenomenon of reaction poses a fundamental challenge within Aristotelian natural philosophy. Despite its frequent occurrence in everyday observations, explaining it within the traditional Aristotelian framework proves to be notably arduous.

While it seems impossible to deny that a hot iron bar cools upon immersion in water and subsequently warms the water, certain instances of reaction, though empirically evident, present puzzling aspects. For instance, how can two bodies possessing opposing qualities of exactly the same force act on each other?

This talk will be about the evolution of this problem during a specific era, the late Middle Ages and the early modern period (approximately 1300–1600). It will present new ideas that emerged in this period from discussions of natural philosophers and also physicians, to whom the problem had important implications, ranging from explaining the internal functioning of the body to measuring and predicting the effect of medicines.

I will first explain why the case of reaction was particularly difficult to explain in the context of the Aristotelian conception of nature that was still heavily influential for physicists and physicians of this period.

Then, the main solutions put forward by philosophers and physicians of this period will be presented together with the specific problems they raised concerning the notions of force and resistance.

I will show how the evolution of the problem of reaction instigated a shift regarding the conception of resistance, which became closer and closer to the modern meaning of this notion.

Simultaneously, this issue stimulated fresh insights into conservation laws, i.e., on the persistence of precise quantities in natural processes, a theme which will prove pivotal in shaping the modern scientific understanding of nature.

To register for this event please follow the link:

https://csmbr.fondazionecomel.org/events/online-lectures/action-resistance-and-force/

lundi 26 février 2024

Vivre a vec le sida à Toronto

Toronto Living With AIDS


Ryan Conrad (editor)



Wilfrid Laurier University Press
296 pages, Paperback
Expected publication March 27, 2024


This publication investigates an extraordinary moment in the histories of both activist media and AIDS activism: the creation of a community-driven video series about HIV/AIDS for public-access cable television in Toronto at the beginning of the 1990s. Researcher Ryan Conrad has done detailed historical work on the Toronto Living With AIDS series, its creators, public reception, circulation, and censorship by Rogers Cable. The book includes interviews with Debbie Douglas, Richard Fung, John Greyson, Colman Jones, Glace Lawrence, James MacSwain, Ted Myerscough, Ian Rashid, Kaspar Saxena, and Darien Taylor; and contemporary reflections on these seminal videos by Chase Joynt, Alison Duke, Andil Gosine, Peter Knegt, Kiera Boult, Kristin Li, Alexander McClelland, Mikki Burino, Jamie Whitecrow, Jon Davies, and Jessica Whitbread.

Toronto Living With AIDS is published by PUBLIC Books and distributed by Wilfrid Laurier University Press





Poste en histoire des sciences et des idées à Uppsala

Associate Senior Lecturer in History of Science and Ideas
 

Call for applications 

 
The Department of History of Science and Ideas at Uppsala University currently has around 60 faculty members, researchers and PhD-students. Courses are offered from undergraduate to graduate level. The department has achieved international recognition for its research in the history of science, the history of medicine, history of political thought, intellectual history, educational history, cultural history and the history of media. For more information about the department, please go to www.idehist.uu.se. The department needs reinforcement in both teaching and research and is thus in search of an associate senior lecturer in the history of science and ideas.

Period of employment
The post of Associate Senior Lecturer may be held for up to four years with the possibility of promotion to Senior Lecturer.

Duties
Research and teaching within history of science and ideas. Teaching includes examination, course coordination, supervision and course administration. Teaching comprises of a maximum of 40%, and the proportion of research is 50% at a minimum. The position also entails 10% administrative tasks. The position as Associate Senior Lecturer is intended to help the incumbent on their way towards an appointment as Senior Lecturer, for which the required qualifications are higher. If the applicant has research funding from other sources at the time of the employment, it will be used to cover the costs for part of the employment.

Qualifications required
To be eligible for employment as an associate senior lecturer, applicants must hold a PhD in History of Science and Ideas or have achieved equivalent research expertise and must in addition meet the requirements for teaching skills. Primary consideration will be given to applicants who have been awarded a PhD within five years of the deadline for application for
employment as an associate senior lecturer. The applicant should have completed five weeks of department-relevant teacher training at the higher education level, or be deemed to have equivalent knowledge. Under Uppsala University’s appointment regulations, it is also a general eligibility requirement that teachers possess the personal qualities necessary to perform the duties of the post capably. Documented ability to teach in Swedish or English is required. The successful applicant is expected to be able to teach in Swedish and English within two years of taking up the position.

Assessment criteria
When selecting among eligible applicants, special emphasis will be placed on research expertise. Due to the nature of the post, as temporary employment with the potential for promotion to a permanent post, the applicant’s research and teaching qualifications will be assessed primarily in qualitative terms. A quantitative advantage, i.e. an applicant who has been working for a longer period of time, will thus not be decisive.

Research expertise refers to research qualifications. In the assessment of research expertise, primary consideration will be given to research quality. Importance will also be given to the scope of research, in terms of both breadth and depth.

Teaching expertise will be assessed as carefully as research expertise. Teaching skills refer to educational and teaching qualifications, and teaching quality will be the prime consideration. The scope of teaching experience, in terms of both breadth and depth, will also be afforded consideration.

Administrative skills and other proficiencies are also significant to the post and will be given due weight. Administrative skills are demonstrated, among other things, through the ability to plan, organize and prioritize work effectively and in a purpose-adapted manner. Attention will also be given to the applicant’s ability to interact with both the scholarly community and the community at large. Additionally, special emphasis will be placed on the applicant’s potential to contribute to the future development of both research and education. Qualifications should be documented so that both quality and scope can be assessed.

Additional information
When Uppsala University appoints new teachers, the applicants selected are those who, following a qualitative total assessment of expertise and merits, are judged to have the best potential to carry out and develop the relevant duties and contribute to a positive development of the department.

The Recruitment Committee may in this recruitment come to use interviews, trial-lectures and referrals. The applicant should therefore submit a list of referees with insight into the applicant’s professional skill as well as personal qualities that may be of relevance for the position, e.g. ability to cooperate, ability to lead and working methods.

Parental leave, part-time work owing to caring for children, union work, military service or similar activities are considered work experience and should be included in the applicant’s CV.

Application procedure
All qualifications must be documented in a way that makes it possible to assess their quality and scope. The application should contain the following:A brief description of research, teaching and other activities (CV)
Presentation of research qualifications
List of publications
Presentation of educational qualifications
Presentation of other qualifications
Scholarly and pedagogical works cited (full text), maximum 5
Self-reflective statement on future research, teaching, and other qualifications
Diplomas, certificates and other relevant documents
Names and contact details of references (maximum two)

For further information, please see the faculty's guidelines supplementing the Appointment Regulations for Uppsala University.

About the employment
The employment is a temporary position. Scope of employment 100 %. Starting date by agreement. Placement: Uppsala.

For additional information on the appointment, please contact Head of Department Thomas Karlsohn (thomas.karlsohn@idehist.uu.se), or Director of Studies Benjamin Martin (benjamin.martin@idehist.uu.se).

Please submit your application by the 19th of March 2024, UFV-PA 2023/4261.

In the event of any disagreement between the English and the Swedish versions of this announcement, the Swedish version takes precedence.

Uppsala University is a broad research university with a strong international position. The ultimate goal is to conduct education and research of the highest quality and relevance to make a difference in society. Our most important asset is all of our 7,600 employees and 53,000 students who, with curiosity and commitment, make Uppsala University one of Sweden’s most exciting workplaces.

Read more about our benefits and what it is like to work at Uppsala University
https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/

Please do not send offers of recruitment or advertising services.

Submit your application through Uppsala University's recruitment system.


Placement: Department of History of Science and Ideas

Type of employment: Full time , Temporary position

Pay: Individual salary

Number of positions: 1

Working hours: 100%

Town: Uppsala

County: Uppsala län

Country: Sweden

Union representative: Seko Universitetsklubben seko@uu.se
ST/TCO tco@fackorg.uu.se
Saco-S-föreningen saco-s@uu.se


Number of reference: UFV-PA 2023/4261

Last application date: 2024-03-19

 

Apply for position

dimanche 25 février 2024

Ce que le numérique fait à l'innovation en santé

Ce que le numérique fait à l'innovation en santé. Une comparaison franco-anglaise
 

Sarah Sandré


L'Harmattan
Collection : Ethique et pratique médicale
Date de publication : 15 février 2024
Broché - format : 15,5 x 24 cm • 394 pages
Langue : français
ISBN : 978-2-14-035257-7


Intelligence artificielle, objets connectés, applications, télémédecine, sont autant d’innovations numériques qui ont bouleversé les usages dans le domaine de la santé. Ces innovations sont souvent difficiles à cerner en raison de leur caractère protéiforme et d’un rythme de développement différent selon les pays, dont la France et l’Angleterre qui feront ici l’objet d’une comparaison.
La France se distingue par un cadre réglementaire strict intégrant progressivement les innovations numériques en santé. L’Angleterre s’illustre par la multiplication de partenariats entre le secteur public (NHS) et les entreprises privées, en particulier les multinationales américaines. Cette transformation des codes, des acteurs et des frontières s’incarne dans une nouvelle valeur qui est la donnée personnelle de santé. Réglementée par le RGPD, règlement européen relatif à la protection des données personnelles, la gestion des données des patients pose aussi des questions économiques et éthiques, qu’il s’agisse de leur conservation, de leur protection et/ou de leur vente mais aussi de la représentation du corps humain.
Au-delà des enjeux de qualification juridique, les innovations numériques en santé sont le résultat d’investissements publics considérables depuis la fin des années 1990, à l’échelle européenne, nationale et locale ; elles ont également bénéficié d’une politique favorable aux partenariats publics et privés et à la création de nombreux relais. L’innovation numérique en santé est le témoin de la révolution numérique qui bouleverse les sociétés contemporaines comme le fit la révolution industrielle au XIXe siècle.



samedi 24 février 2024

Histoire du club gymnique de France

Histoire du club gymnique de France. Un des premiers clubs naturistes français
 

Georges Marguillier 

 

L'Harmattan
Collection : Mouvement des savoirs
À paraître le 22 février 2024
Broché - format : 15,5 x 24 cm • 294 pages
Langue : français
ISBN : 978-2-336-41011-1



Le Club Gymnique de France de Villecresnes est un des premiers centres naturistes créés en 1930. Il a poursuivi sa vie associative sous tous ses présidents, à ce jour en 2023 Bernard Tourrette.

Le quotidien de ce club, patiemment décrit ici depuis ses origines, dans le journal de bord d’un de ses premiers membres, Georges Marguillier, révèle la construction de sa vie collective, habitat, nudité (qu’on appelait alors « gymnité »), économie et aménagement des espaces.
Grâce aux deux albums de Christiane Schwartz, les photos des années 1930 montrent des corps libres et harmonieux, en plein air, partageant avec bonheur toutes sortes d’activités : baignades, sport, camping, repas, bénévolat… Ces archives rares et précieuses sont exemplaires de ce que fut l’idéal de ces pionniers du naturisme.

vendredi 23 février 2024

Médecine et tragédie en Grèce antique

Médecine et tragédie en Grèce antique. Scripta minora 1961-2023

Jacques Jouanna
 

Édition établie par Antonio Ricciardetto. Introduction par Caroline Noirot et Antonio Ricciardetto.



Les Belles Lettres
XIV + 2862 pages
130 Illustration(s) N&B, Index
Livre broché
19 x 25 cm
Parution : 05/04/2024
CLIL : 3167
EAN13 : 9782251454979




Ce volume de Scripta minora réunit l’ensemble des articles scientifiques de Jacques Jouanna (Nancy, 27 mai 1935), membre de l’Institut (AIBL) et professeur émérite de littérature et de civilisation grecques à la Sorbonne, à savoir près de 250 contributions écrites essentiellement en français, mais aussi en anglais et en italien, parues en plus de soixante années de carrière (1961-2023).

Il met à la portée du public lettré comme des spécialistes cette oeuvre immense et magistrale, caractérisée par une profonde unité organique, autour de deux genres littéraires principaux, la médecine et la tragédie, qui illustrent tous deux la période de naissance et d’épanouissement de la pensée et des arts grecs qu’a été le siècle de Périclès.

D’une part, l’oeuvre attribuée à Hippocrate de Cos, constituée d’une soixantaine de traités médicaux, demeure, par son art de l’observation et la profondeur de son humanisme, un modèle pour le médecin ; elle est aussi l’un des monuments les plus riches et les plus impressionnants de l’éveil de l’esprit scientifique en Grèce et dans le monde occidental. Un nombre élevé d’articles traitent de la paternité, transmission, structure, langue, style ou encore doctrine, des écrits mis sous le nom de celui qui passe pour être le père de la médecine, ainsi que de la postérité de l’hippocratisme, à laquelle Jacques Jouanna a toujours été très attentif. D’autre part, les contributions de l’académicien français permettent de lire d’un oeil neuf, de pénétrer et d’analyser avec une finesse inégalée, la production théâtrale, d’une richesse inépuisable, des trois Tragiques majeurs Eschyle, Sophocle et Euripide, tout en affrontant les problèmes cruciaux, notamment de représentation, qu’elle pose. À côté de ces deux genres, un petit groupe de textes est relatif à l’hellénisme en France du XIXe siècle à nos jours.

Afin de faciliter la consultation et l’utilisation du volume, il a été choisi non seulement d’insérer la pagination originelle dans la marge de droite de tous les articles qui sont classés par ordre chronologique, et, pour les renvois internes, d’ajouter systématiquement le renvoi à la nouvelle pagination, mais aussi de le compléter d’un précieux index des mots grecs qui sont discutés.

Mêlant idéalement des articles de spécialisation aux travaux de synthèse, ce volume forme le complément indispensable des éditions critiques de Jacques Jouanna, ainsi que de ses biographies monumentales d’Hippocrate (éd. mise à jour, 2017) et de Sophocle (2007). Aboutissement d’une vie d’enseignement et de recherche, il constitue aussi une excellente introduction à l’histoire de la médecine et de la tragédie anciennes, et, plus généralement, à la philologie et à l’histoire de la langue grecque, par l’un des meilleurs hellénistes de notre temps.


Jacques Jouanna
Professeur de littérature et civilisation grecques à la Sorbonne, Paris IV et directeur de l'Unité de recherche sur la médecine grecque au CNRS (1990-2000), président de l'école doctorale Mondes anciens et médiévaux ; Membre de l'Institut, Académie des inscriptions et belles lettres (1997) ; Directeur de la Collection des Universités de France (CUF) série grecque.
 

Antonio Ricciardetto
Docteur en Langues et Lettres de l'Université de Liège

Bourse doctorale sur l'histoire de la fièvre

Doctoral Researcher in the History of Fever, 1750-1840 (Heidelberg, Germany)


Call for applications



The ERC project “FEVER - Global Histories of (a) Disease”, based at the Department of History, University of Heidelberg, is now recruiting a doctoral researcher. This five-year project studies the prevalence of fever in the Atlantic World from 1750 and 1840, explores the rich sensory experiences, practical dynamics, and theoretical controversies pertinent to the disease. Led by Professor Stefanie Gänger, it commenced in October 2023, and is dedicated to creating a dynamic, family-friendly, and international research environment. For more information about this project, please read: https://www.uni-heidelberg.de/en/newsroom/erc-grant-for-heidelberg-historian.



Application deadline: 15 April 2024

Start date: 1 October 2024 at the latest

Salary: 65%, TV-L 13 salary level

Contract length: 4 years



The doctoral thesis should have a focus on the history of fever in Latin America and the Caribbean over the eighteenth and early nineteenth centuries. The doctoral researcher is expected to make an intellectual contribution to the FEVER project by developing their own research agenda, engaging in collaborative research, and contributing to the organisation of workshops, lecture series, and conferences. There are no teaching obligations associated with this post. Interested candidates are welcome to contact Stefanie.Gaenger@zegk.uni-heidelberg.de and Yijie.Huang@zegk.uni-heidelberg.de for more information before application.


Requirements: an excellent degree in history or history of science and medicine (or evidence that completion of such a degree is imminent)
knowledge of the history and language(s) of the envisioned area of study
excellent spoken and written English; working knowledge of German being an asset, but not a requirement
the ability to play an effective and collegial role in the life and work of the ERC project


Applications should include: 

  • a cover letter
  • a research proposal (max. 3000 words)
  • a CV (max. 2 pages)
  • diplomas or certificates
  • an electronic copy of the applicant’s master’s thesis
  • names and contacts of two academic referees



Applications must be sent by 15 April 2024 to Stefanie.Gaenger@zegk.uni-heidelberg.de in one collated PDF file. Excellent applicants will be invited to interviews in late May 2024.

jeudi 22 février 2024

Bourse de master du Wellcome Trust

Master’s studentship in Humanities and Social Science


Call for applications


The Centre for the History of Science, Technology and Medicine (CHSTM), University of Manchester, invites expressions of interest and applications for a Master’s studentship in Humanities and Social Science, funded by the Wellcome Trust.


As part of their commitment to building an influential and diverse population of future researchers in humanities and social sciences, the Wellcome Trust have provided CHSTM with a number of studentships for one year of taught study on our MA in History of Science, Technology and Medicine. The studentships cover full-time UK tuition fees for 2024-25, a living allowance and research expenses.


CHSTM is a large, research active group with expertise in medical history and humanities. Competitive applicants will be able to demonstrate a commitment to building a research career in these fields. They will have a clear idea as to their Master’s research project and how this will lead to doctoral study. Potential for synergy with ongoing research at CHSTM would be highly desirable.


Applicants are encouraged to express their interest and discuss potential applications by contacting Dr Duncan Wilson: duncan.wilson@manchester.ac.uk.


Application information and deadlines

Applications should be sent to Dr Wilson at the email address above no later than 3pm on Friday 19th April 2024. Your application should include:


- a brief CV, with details of undergraduate degree held or being undertaken

- details of the research proposed (maximum of two pages), including (a) an outline of a your proposed Master’s-level research project and (b) a short indication of your anticipated doctoral research area

- a letter of support from a current academic sponsor


The successful applicant will be chosen by a committee of research-active University of Manchester staff who work across medical history and humanities.

mercredi 21 février 2024

La précision reconsidérée des instruments scientifiques

Precision Reconsidered: Scientific Instruments, Culture and Access


Call for papers, posters and sessions


43rd Scientific Instrument Symposium,
16–20 September 2024
Ingenium – Canada’s Museums of Science and Innovation Ottawa, Canada

Please find the Call for Papers in French here:

https://sic2024.ca/fr/appel-darticles/


Concepts of precision permeate the field of scientific instruments. Historians, curators and other scholars in the humanities have studied the rich and diverse material culture associated with precision, as well as explored multiple meanings, values and cultural dimensions of the pursuit of precision.

The etymology of the word “precision” (from Latin praecidere – “to cut off”) reveals historical tensions within scientific instrument studies, and the notion that aspects of instrument culture (material and immaterial) have been lost or discarded through the processes of refinement and use. This hints at a challenge within histories of precision, and points at opportunities to broaden, reconsider and access these histories through new perspectives and approaches, in particular through creative engagement with collections of historic scientific instruments.

The proposed overarching theme for SIC 2024 will be to explore the cultures of precision as they apply to the history of scientific instruments. We encourage participants to probe this topic through materiality, scientific and workshop practices, conservation and digital techniques, pedagogy and museology.

Through a critical lens, we invite participants to examine previously overlooked aspects within (and seemingly outside) the material culture of precision. Building on recent sessions at SIC meetings, we encourage presenters to analyse the colonial dimensions within precision technologies and practices. In a practical museum context, we encourage participants to combine these kinds of questions with collection-based scholarship and the implications for building new relationships and avenues for access.

Keeping in mind the deep connection between the history of scientific instruments and astronomy, we also look to the origins of the word “reconsider” (from the Latin con-sidereus, connoting learning “with the stars”) as inspiration for re-evaluating precision. For the past six years, Ingenium, the host for SIC 2024 has been reconsidering its approach to astronomy by working with Indigenous partners to learn more about their star knowledge and ways of knowing. This form of research demonstrates the opportunities for opening up the broader cultural context of scientific instruments and precision. Key partners in this project have been the Algonquin peoples, upon whose territory Ingenium resides.

At SIC 2024 we invite you to reflect on these and other issues related to scientific instrument studies. As is customary at SIC symposia, we welcome all proposals for sessions, papers or posters on any topic dealing with the history of scientific instruments. We particularly encourage scholars from diverse disciplinary and geographical backgrounds to explore and enrich the study of scientific instruments.


Format

The symposium will take place as an in-person event by default, assuming there are no public health restrictions. For those who cannot attend the meeting in person there is the option of a separate SIC Online Seminar which is scheduled for the 18th to 19th of November, 2024. Please indicate when you submit your abstract proposal if you already know that you will not be able to attend the in-person symposium in Ottawa and instead want to present in the online seminar. To encourage wide participation, the conference languages will be English and French. Abstracts will be provided in both languages and we welcome oral presentations in either language.

Oral presentations will be 15 minutes followed by 5 minutes discussion. Poster presentations should consist of 1 poster up to A0 size. Session organizers may devise alternative formats if they wish e.g. panel discussions or multiple thematic short pitch papers (5-10 mins each).


Important dates

Deadline for the submission of abstracts is 31 March 2024

Presenters and session organizers will be informed by 30 April 2024 whether their proposal has been accepted.

Early registration will close on 15 June 2024, late registration will close on 31 July 2024.


How to submit your abstract, for paper, poster or session proposal

Please download the Paper Abstract Template here:

https://sic2024.ca/wp-content/uploads/2024/01/Abstract-form-papers-SIC-Ottawa-2024-1.docx

and submit your abstract proposal (max 250 words) with a short biographical note highlighting main research interests (max. 50 words) to SIC2024@ingeniumcanada.org


Please download the Poster Abstract Template here:

https://sic2024.ca/wp-content/uploads/2024/01/Abstract-form-posters-SIC-Ottawa-2024-1.docx

and submit your poster proposal (max 250 words), with a short biographical note highlighting main research interests (max. 50 words) to SIC2024@ingeniumcanada.org


Please download the Session Abstract Template here:

https://sic2024.ca/wp-content/uploads/2024/01/Abstract-form-sessions-SIC-Ottawa-2024-1.docx

and submit your session proposal (max 250 words) with organizer names and contact name, plus abstracts (max 250 words each) and bionotes (max. 50 words each) of all the contributors to SIC2024@ingeniumcanada.org



Registration

In order to register, you must complete a registration form which will be available on the website of the conference (https://sic2024.ca/); when registration opens, a notice will be circulated.



Travel grants

We have a limited number of fixed-amount travel grants available for postgraduate students and early career scholars (within 5 years of completion of studies). We are particularly keen to support those who have not attended the SIC Symposium before, or those who are currently under-represented within our community. We will announce the call for travel grant applications on the Rete mailing list (https://www.hsm.ox.ac.uk/mailing-list) in April 2024.



Any questions?

In case of questions about the conference, please email to SIC2024@ingeniumcanada.org

Physiologies médicales et philosophiques

Physiologies médicales et philosophiques (Ve s. AEC-Ve s. EC)

Webinaire 




11 mars (14h-16h, UTC+1)

Colin Webster (University of California, Davis)

Totemic Technologies and the Construction of Respiration in the 5th through 3rd centuries BCE



19 avril (14h-16h, UTC+2)

Robert Vinkesteijn (Utrecht University)

Black Bile as the Substance of Mortality



28 Juin (14h-16h, UTC+2)

Antonio Ricciardetto (Hisoma, CNRS)

La Section physiologique de l'Anonyme de Londres (P.Lit.Lond. 165, Brit.Libr. inv. 137) : nouvelles lectures et propositions



Les séances se dérouleront en visioconférence par Zoom (lien de connexion sur demande).


À propos de notre séminaire : http://www.centreleonrobin.fr/recherche/seminaires-2/physiologies-médicales-et-philosophiques


mardi 20 février 2024

Santé et société dans la Suède moderne

Health and Society in Early Modern Sweden


Mari Eyice & Charlotta Forss (Editors)

Publisher ‏ : ‎ Amsterdam University Press (March 1, 2024)
Language ‏ : ‎ English
Hardcover ‏ : ‎ 242 pages
ISBN-10 ‏ : ‎ 946372429X
ISBN-13 ‏ : ‎ 978-9463724296

The understanding of what health is and how it can be maintained has changed through history. Questions like who can perform healing? and what sort of bodies are considered healthy? have elicited widely divergent responses in different societies. This volume explores how health was understood and practiced in the early modern Nordic region, with a focus on Sweden, including Finland. The chapters examine topics such as the dyslexia of Charles XI, lay perceptions of bodily and mental variability, and the health benefits attributed to using the sauna. Together, the essays give a holistic view of how practices of health evolved in close symmetry with societal institutions and localised worldviews. As such, the volume is a timely intervention into the social history of medicine, contributing to the historicisation of health as a concept and shedding light on developments in the Nordic world.

Le merveilleux médical chez Balzac et ses contemporains

Le merveilleux médical chez Balzac et ses contemporains

Appel à communications

Date de tombée (deadline) : 25 Février 2024
 

Colloque international organisé avec le soutien du GEB (Groupe d’Études balzaciennes) et du LISAA (Littératures, Savoirs et Arts)

Le 8 novembre 2024 à l’université Gustave Eiffel et le 9 novembre 2024 à la Maison de Balzac


Dans le premier tiers du XIXe siècle, alors que les croyances religieuses se fissurent et qu’un certain positivisme scientifique se développe, le paranormal et les phénomènes surnaturels occupent paradoxalement une place importante dans la littérature romanesque[1]. Tel est le cas de Balzac, de manière ostentatoire dans ses romans de jeunesse comme La Dernière Fée puis, de manière plus discrète et en accord avec la poétique du roman de mœurs, dans La Comédie humaine.

La rédaction du grand œuvre balzacien est contemporaine d’avancées médicales importantes ; la maladie n’est alors plus considérée comme une fatalité, selon l’analyse de Michel Foucault[2]. Si la médecine revêt sous la Restauration une dimension plus scientifique suite au développement des sciences exactes au XVIIIe siècle, elle n’atteint cependant pas les progrès de la médecine expérimentale de la seconde moitié du siècle sous l’impulsion en particulier de Claude Bernard.

Balzac se situe au croisement de ces deux médecines, de la première moitié et de la seconde moitié du siècle. Ses fictionnalisations du médical[3] annoncent-elles le passage de l’une à l’autre ? Dans quelle mesure nuance-t-il l’opposition entre science et mysticisme ? Chez lui, par exemple, la notion d’occultisme ne réfère pas systématiquement au mysticisme mais à une approche scientifique, dont l’écheveau est jugé méconnu : il est, pour lui, des connaissances que la science a tort de mépriser et doit au contraire découvrir. Ce « docteur es-sciences magiques »[4], encore intéressé par les théories anciennes des humeurs, des tempéraments et de l’écoulement des fluides, ne cesse de mettre en scène la puissance du psychique sur le physique, déplaçant le merveilleux vers un réalisme fantastique[5]. De même, selon la thèse de Nicole Gibrat-Meunier[6] sur Esquirol et Balzac, La Comédie humaine participe également des évolutions de la psychiatrie, encore balbutiante sous la Restauration et la monarchie de Juillet.

Ce colloque s’interrogera sur les savoirs scientifiques et médicaux dans l’œuvre balzacienne mais aussi chez d’autres auteurs de son époque. Les communications prendront en considération les tensions et rapports entre le merveilleux et le médical[7] mais aussi entre des formes de mysticisme encore attestées et les sciences naissantes.

Les perspectives suivantes pourront être explorées dans les œuvres de Balzac et de ses contemporains :

- Les liens entre merveilleux et science, l’interprétation psychiatrique du merveilleux, le mysticisme, l’occultisme, le spiritisme.

- La somatisation, les pouvoirs de la « volonté » sur le corps, le somnambulisme, l’hypnose, l’inconscient individuel ou collectif, dont les pouvoirs commencent à être soupçonnés.

- La langue et le style du merveilleux médical.

- Les réceptions du merveilleux médical de Balzac (écrits scientifiques ou romanesques en France et en Europe).


Les propositions (de 2000 signes espaces comprises, environ) et les titres de communication, accompagnés d’une notice bio-bibliographique, seront à adresser à christelle.girard@univ-eiffel.fr avant le 25 février 2024.


Colloque international organisé par Christelle Girard (Université Gustave Eiffel, LISAA, Groupe d’Études balzaciennes) avec le soutien du GEB et du LISAA


Comité scientifique : Juliette Azoulai (Université Gustave Eiffel), Thomas Conrad (ENS), José-Luis Diaz (Université Paris Cité), Philippe Dufour (Université de Tours), Jacques-David Ebguy (Université Paris Cité), Tim Farrant (Université d’Oxford), Victoire Feuillebois (Université de Strasbourg), Bernard Gendrel (UPEC), Carmen Husti (Université Gustave Eiffel), Mireille Labouret (UPEC), Anne-Marie Lefebvre (Université Toulouse-II Le Mirail), Michel Lichtlé (Sorbonne Université), Bertrand Marquer (Université de Strasbourg), Paule Petitier (Université Paris Cité), Nathalie Preiss (Université de Reims Champagne-Ardenne), Gisèle Séginger (Université Gustave Eiffel)



[1] Voir le dossier Le Merveilleux, dirigé par Alain Vaillant dans la revue Romantisme, vol. 170, no 4, 2015, et notamment les articles de Corinne Saminadayar-Perrin (« Un merveilleux réaliste ? »), Paule Petitier (« La réinvention du merveilleux dans l’histoire romantique ») et Alain Vaillant (« Le merveilleux en question(s) »).
[2] Michel Foucault, Naissance de la clinique, PUF, « Quadrige » Grands Textes, 2009.
[3] Voir Anne-Marie Lefebvre, Le Type du médecin dans La Comédie humaine d’Honoré de Balzac, Lille, Presses universitaires du Septentrion, 1999 ; Ead., Balzac, la médecine à l’œuvre, Berlin, Éditions universitaires européennes, 2015 ; Nathalie Preiss, Les Physiologies en France au XIXe siècle. Étude historique littéraire et stylistique, Mont-de-Marsan, Editions InterUniversitaires, 1999 ; Mireille Labouret (dir.), Mal, maladie dans La Comédie humaine, L'Année balzacienne, vol. 17, n° 1, 2016 ; Thomas Conrad, Bernard Gendrel, Mireille Labouret, Michel Lichtlé, Nathalie Preiss (dir.), « Balzac et le vivant », Séminaire Balzac en perspective(s), École Normale Supérieure, 45, rue d’Ulm, 2022-2023.
[4] Selon l’expression de Moïse Le Yaouanc, Nosographie de l’humanité balzacienne, Maloine, 1959.
[5] D’après le rappel de Philippe Hamon, « Todorov distingue le fantastique proprement dit, défini par une hésitation continue entre réel et surnaturel (donc conservant un élément réaliste comme pôle d’opposition interne), du merveilleux (monopole permanent du surnaturel) et de l’étrange (où le surnaturel est expliqué rationnellement), « Un discours contraint », in Roland Barthes, Léo Bersani, Philippe Hamon, Michael Riffaterre, Ian Watt, Littérature et réalité, Paris, Seuil, « Points », 1982, p. 126-127.
[6] Nicole Gibrat-Meunier, La Psychiatrie d'Esquirol et la psychiatrie de Balzac, Thèse de doctorat, Paris VII, 1974. Sur les rapports entre la littérature et l’aliénisme au XIXe siècle, voir Jean-Louis Cabanès, Didier Philippot, Paolo Tortonese (dir.), Paradigmes de l’âme. Littérature et aliénisme au XIXe siècle, Paris, Presses Sorbonne Nouvelle, 2012.
[7] Voir Gisèle Séginger, « Alfred Maury. Religion et médecine », in Les Religions du XIXe siècle, Sophie Guermès et Bertrand Marchal (dir.), 2011 ; Ead., « Des mots pour le dire : le miracle et les crises mystiques dans les textes d’Alfred Maury et de Gustave Flaubert », Magie. Enchantement et désenchantement, Colloque de la Société des dix-neuvièmistes, Université d’Oxford (Christ Church), 28 mars 2023. Nous nous permettons également de référer à notre communication, « Balzac, un enchantement médical », Magie. Enchantement et désenchantement, op. cit. Voir, en outre, Pierre Bayard, Maupassant, juste avant Freud, Paris, Minuit, 1994 ; Andrea Carlino et Alexandre Wenger (dir.), Littérature et médecine : approches et perspectives (XVIe-XIXe siècles), Genève, Droz, 2007 ; Bertrand Marquer, Les Romans de la Salpêtrière. Réceptions d’une scénographie clinique : Jean-Martin Charcot dans l’imaginaire fin-de-siècle, Genève, Droz, « Histoire des idées et Critique Littéraire », 2008 ; Jean-Paul Thomas, La Plume et le scalpel. La médecine au prisme de la littérature, Paris, PUF, 2008 ; Carmen Husti, « “Le miracle n’a pas eu lieu !” : mystique et science dans Lourdes d’Émile Zola », Magie. Enchantement et désenchantement, op. cit. ; Lucie Gournay et Lionel Dufaye : « Le Horla : l’esprit ailleurs ou la construction du point de vue au prisme de la traduction », ibid. Nous renvoyons enfin au colloque international à venir, organisé par Florence Fix, Barbara Innocenti et Michela Landi, Le pouvoir du médecin : portraits, discours, influences, Florence, le 27 octobre 2023 et Rouen, le 29 mars 2024. 


Responsable :
Christelle Girard

 
Url de référence :
https://balzac.hypotheses.org/. https://www.cairn.info/revue-l-annee-balzacienne.htm
Adresse :
Paris, Maison de Balzac / Université Gustave Eiffel